.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۲۳
سعید صفاری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۲۰
سعید صفاری

شکی نیست که بی اعتنائی به نماز گناهی است بس بزرگ بنابر این شناسایی مصادیق این تحقیر ناپسند مقدمه پرهیز از این عصیان نابخشودنی است .

الف تاخیر نماز

 امام صادق ( ع ) در تفسیر آیه شریفه قرآن که در ارتباط با مذّمت بی اعتنائی به نماز نازل گردیده است می فرماید : (( تاخیر الصلّاه عن اوّل وقتها لغیرها عذر ))یعنی : مراد از بی اعتنائی به نماز تاخیر بدون عذر نماز از اول وقت است البته روشن است که مراد از عذر ضرورتی است که به صورت اورژانسی پیش آید و قابل تاخیر نباشد و اّلا هم نوا با شهید رجایی باید گفت، به کار بگویید وقت نماز است و به نماز نگویید که کار دارم.

ب عدم رعایت آداب آن در خلوت

امیرالمؤمنین ( ع ) در روایتی چنین می فرماید :

(( من احسن الصلواه حین یراه الناس و اساء ها حین یخلوا فتلک استهانه )) ((آن کس که در مقابل مردم با دقّت نماز بخواند و در خلوت بدون دقّت نماز گزارد به نماز بی اعتنائی کرده است ))

مروری بر نمازهای خلوت و جلوت ما روشن می نماید که آیا احترام و توجّه ما نسبت به نماز بیشتر بوده است یا به ناظران صحنه نماز .

 

ج فراهم نکردن مقدّمات نماز قبل از اذان :

در روایت دیگری می فرماید : کسی که وضوی نماز را تا وقت اذان به تاخیر اندازد و در نتیجه به جای شتاب به سوی صفوف جماعت در دستشویی بماند او به نماز بی اعتنائی کرده است .آری کسی که به کاری اهمیّت می دهد قبل از رسیدن وقت آن مقدمات انجام ان را فراهم می کند . کدام ملاقات و مهمانی است که وقت آن فرا رسیده باشد و ما هنوز در فکر پوسیدن لباس و یا آماده کردن شرایط آن نباشیم ؟!

د عدم یادگیری معانی :

آیا ندانستن معانی الفاظی که روزانه ده بار در نماز تکرار می شود به معنای بی اعتنائی به نماز است ؟!

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۸
سعید صفاری

ایجاد نشاط در عبادت

وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ [1]

در زندگی از صبر و نماز کمک گیرید هر چند نماز کار مشکلی است مگر برای فروتن‌ها.

استعانت از دو نیرو صبر و نماز

ـ‌‌ برای پیشرفت و پیروزی بر مشکلات دو پایه اساسی لازم است، که یکی در درون وجود می‌بایست باشد و آن ورزیدگی خاصّ انسان است،‌ و دیگری تکیه‌گاه نیرومندی که هر آن از آن مدد گرفته شود و خیلی روشن است که هنگام بروز سختی‌ها انسان احتیاج به نیروی بیشتری دارد و باید با اتکاء به نیروی بزرگتر و مبدء لایزالی خود را تقویت کند تا به کمک او قادر به حل مشکلات باشد.

ـ‌ در این آیه همان طور که مشاهده می‌شود به این دو اصل اساسی اشاره شده که می‌بایست از این دو نیرو استعانت جست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۷
سعید صفاری

چکیده

تاکیدات فراوان آیات و روایات بر اقامه نماز از یک جهت و صراحت قرآن کریم بر بازدارندگی اقامه نماز از فساد و فحشاء از سوئی این سئوال را در ذهن تداعی می کند که نماز در سیاست جنایی اسلام چه جایگاهی دارد و آیا هر نمازی موجب بازدارندگی از فساد و فحشا است؟ به همین سبب در این تحقیق سعی بر آن شده است   با توجه به خشن نشان داده شدن   سیاست جنایی اسلام، از جانب دنیای مادی از یک طرف و برداشت های ناصحیح عمومی از طرف دیگر، محقق  به این موضوع بپردازد که ابتنای سیاست جنایی اسلام بر چه محوری و با چه الگوی رفتاری است؟ که محقق بعد از بررسی سیاست جنایی اسلام، دو نوع سیاست جنایی را از متون فقهی استفهام کرده و” نماز» را نه به عنوان یک عمل”عبادی صرف» بلکه به عنوان “ نماد” سیاست جنایی اسلام  معرفی کرده و به ابعاد این مسئله بپردازد. ضمنا بعد از بررسی و آسیب شناسی برنامه دولتی از اقامه نماز، برای تعیین میزان تاثیر اقامه نماز و و رسیدن به این سوال که چه نمازی می تواند مانع از فساد و فحشا گردد، با مراجعه به زندان شهرستان بروجرد به صورت مصاحبه حضوری  از متهمان اقدام به مصاحبه  نموده که از  114 مصاحبه ای که  به عمل آمده  نتیجه ذیل حاصل گردید، هر چند  غالب زندانیان به نوعی نمازخوان بوده اند لیکن به طور اکثریت اهل نماز و یا حافظ بر نماز و اداب آن نبود ه اند. لذا از لحاظ کاربردی می توان نتیجه گرفت اولا در جمهوری اسلامی ایران  غالب برنامه ها برای نماز خوان کردن  افراد برداشته می شود  ودوما چنین به نظر میرسد  هر چند در قرآن مجید اقامه نماز از موجبات دوری افراد از فساد و فحشا است لیکن تا نماز به عنوان ملکه نفسانی انسان تبدیل نگردد.  مطمئنا آثار موعده در قرآن کریم نیز محقق نخواهد شد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۵
سعید صفاری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۲۳:۱۳
سعید صفاری