.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

 

«صلاة» که در لسان شرع برای فعل عبادی خاصی یعنی همان «نماز» جعل شده است، در لغت به معنای دعا، استغفار، رحمت و مغفرت، ثنای نیکو، درود و تعظیم است واگر به خداوند نسبت داده شود، به معنای رحمت و ثنای بر بندگان می‌باشد و در اصطلاح نیز به عملی عبادی اطلاق می­شود که متّشکل از اجزاء وشرائط خاصّی است و باید با قصد قربت به پروردگار هر روز در چند نوبت به جا آورده شود.

«صلاة» یا نماز به عنوان فعلی عبادی که به منظور دعا و نیز تعظیم الهی انجام می­شود، یکی از مشترکات ادیان الهی است، هرچند شکل و نحوهٔ انجام آن در ادیان مختلف متفاوت می­باشد. از همین روست که در قاموس کتاب مقدس در معنای واژه نماز آمده است: «نماز معروف است و یکی از واجبات دینیه هر روز تمام ملل و مذاهب است، چه منفرداً و چه جماعتاً...» و پس از آن به شرح معنای نماز بر مبنای تورات و انجیل پرداخته تا آنکه می‌نویسد: «احدی جزمنکرین خدا منکر نماز و دعا نیست...».

در نوشتار حاضر نیز از «نماز» همین معنای فوق اراده شده است و حقیقت شرعیهٔ آن که در اسلام از این اصطلاح اراده می­شود، مدّ نظر نمی­باشد

محمد مسعود نوروزی معتقد است کلمه نماز از ریشه نماچ که در پارسی میانه (پهلوی زمان ساسانیان) است گرفته شده و فعل نماچ پورتن به معنای نماز بردن و تعظیم کردن به کار رفته‌است؛ و قبل از آن در ایران باستان از ریشه نم به معنای خم شدن و سر فرو آوردن مشتق شده‌است. در اوستا نماز به صورت نمنگه یا نمه به معنای دعا و درود آمده‌است.[1

1.      ناز تو نیاز من (مقدمه‌ای بر فلسفه نماز)، ص۴۶، محمد مسعود نوروزی؛ انتشارات یادآوران؛ چاپ سوم ۱۳۹۰

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۳ ، ۰۰:۱۴
سعید صفاری


نماز یکی از عبادت‌های مزدیسنا است که برای داشتن توجه همیشگی به دستورهای دینی و سپاسگزاری خدا گزارده می‌شود. این دستورها عمدتاً ماهیتی اخلاقی دارند.[۱۵] امروزه نماز پنجگانه را معمولاً موبدان می‌گزارند و بیشتر زرتشتیان به خواندن دعاهای صبحگاه و شامگاه اکتفا می‌کنند. نماز در دین زرتشت به اینصورت است که آتشی افروخته می‌شود و در حالی که دست‌ها به سوی آسمان بلند است و سر نیز به احترام تعظیم الهی خم شده، برگرد اهورا مزدا می­ چرخند و سرودها و شعرهایی نیز با آوازی رسا و زیبا خوانده می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۳ ، ۰۰:۰۹
سعید صفاری


ترجمه اقامه نماز

اللَّهُ اکْبَرُ دو مرتبه (خدای تعالی بزرگتر از آن است که او را وصف کنند ).

اشْهَدُ انْ لا الَهَ إِلَّا اللَّهُ دو مرتبه (شهادت می دهم که غیر خدای  که یکتا و بی همتا ،خدای دیگری سزاوار پرستش نیست).

اشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ دو مرتبه (شهادت می دهم که حضرت  محمّد بن عبدالله پیغمبر و فرستاده خداست).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۵۸
سعید صفاری


چرا خانم ها در نماز باید حجاب کامل داشته باشند؟

خداوند که با همه محرم است؛ پس چرا خانم ها در نماز باید حجاب کامل داشته باشند؟

بی تردید، حکمت پوشش بدن و رعایت حجاب اسلامی زن در حال نماز، پنهان کردن و مستور نمودن خود از خدا نیست؛ زیرا چیزی از علم خدا پنهان نیست و خداوند بر همه چیز، در همه حالات آگاه است. لکن حکمت های دیگری در کار است که ممکن است موارد زیر نیز از حکمت های حجاب هنگام نماز باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۱۸:۰۲
سعید صفاری


هدیه به معبود

ارزنده ترین گوهر مقصود نماز است

زیبنده ترین هدیه به معبود نماز است

 فرمود علی شیر خدا ، ساقی کوثر

در مکتب ما شاهد و مشهودنماز است

 این نکته رسول مدنی گفت به سلمان

 سری که به توفیق تو افزود نماز است

 در دادگه عدل خدا روز قیامت

از صلح حسن مقصد و مقصود ، نماز است

 از آمدن کرب و بلا آنچه به عالم

مقصود حسین بن علی بود نماز است

آن روز که آید ز پس پرده غیبت

 اول هدف مهدی موعود نماز است

 جواد محدثی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۱۸:۰۰
سعید صفاری


کلام گهربار رسول مکرم و گرامی اسلام(ص)درباره شهید:

پیامبر خدا همچنین در پاسخ به این سوال که چراشهید دوست دارد به دنیا برگردد؟ می‌فرمایند: “هیچ کس نیست که پس از مرگ نزد خداوند از خیر بهره‏‌مند باشد و در عین حال خوش داشته باشد که به دنیا برگردد، گرچه همه دنیا به او داده شود، مگر شهید که چون فضیلت شهادت را می‌داند، آرزو می‌کند برگردد تا در دنیا کشته شود شهادت مرگی است، انتخاب شده، مرگی که انسان به سوی آن می‌رود نه آنکه به سوی انسان بیاید و اهمیت و ارزش شهید و شهادت نیز از همین جا سرچشمه می‌گیرد. اگر چه گفته می‌شود شیعه اگر در بستر هم بمیرد، شهید است، اما شهادت درجاتی دارد که عالی‌ترینش جهاد در راه خداست.

این کلام زیبا و یادگار ارزشمند این سردار دلاور سپاه اسلام شهید بشیر رفیعی است.

برادران و خواهران را تربیت اسلامی کنید و نماز را به آنها یاد دهید و بدانید که صراط مستقیم را باید در نماز جستجو کنیم

روحش شاد

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۳ ، ۲۳:۲۲
سعید صفاری