.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


پرسش

آیا خطبه‌های نماز جمعه جزو رکعت‌های نماز شمرده می‌شود؟ آیا اگر به خطبه‌ها نرسیم که گوش کنیم باید دو رکعت دیگر بجا آوریم؟

پاسخ :

نماز جمعه، دارای احکام و شرایطی است که از جمله آنها ایراد دو خطبه قبل از نماز، توسط امام جمعه می‌باشد. در برخی احادیث و کتاب‌های فقهی، علت دو رکعتی بودن نماز جمعه را وجود همین دو خطبه در ابتدای آن ذکر نموده‌اند به این معنا که بیان این دو خطبه در صحت نماز جمعه شرط است. حال گرچه برای کسانی که در نماز جمعه حضور دارند گوش دادن به خطبه‌ها واجب است، اما نشنیدن خطبه‌ها یا حاضر نشدن در هنگام ایراد آن، موجب بطلان نماز جمعه یا چهار رکعتی شدن آن برای مأمومین نمی‌شود، بلکه فقها، حضور مأمومین را در هنگام ایراد خطبه نماز جمعه واجب نمی‌دانند. و حتی نماز جمعه کسی که به رکعت اول آن نرسیده را صحیح دانسته و می‌گویند: در صورتى که نماز جمعه شروع شده ولى مأمومى به رکعت اول نرسیده باشد، اگر به رکعت دوم و لو به رکوع آن برسد و اقتدا کند نمازش صحیح است و در این صورت باید دومین رکعت نماز خود را به‌طور فرادىٰ به‌جا ‌آورد.

  منابع پاسخ :


[1]. «...وَ إِنَّمٰا جُعِلَتْ رَکْعَتَیْنِ لِمَکٰانِ الْخُطْبَتَیْنِ»؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج 3، ص 239، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.

[2]. ر.ک: نمایه «ذکر گفتن هنگام ایراد خطبه های نماز جمعه»، سؤال 9423.

[3]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 862، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.

[4]. همان، ج‌1، ص 847.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۰۸
سعید صفاری

نظرات  (۸)

سلام داش ممنون از حضورت . بازم پیش ما بیا
salam merc omadi weblog jkhoshgeli dari
۱۰ بهمن ۹۱ ، ۲۳:۱۰ paaaaatooooooooogh

salam ozvshody

saeed@fmr69nam karbarit

1414ramzetam


سلام وبلاگ خوبی داری دوباره به ما سر بزن
http://perspoliss123456.blogfa.com



salam mamnon ke sar zadi .matalebet amozandast alie
گفتم سلامی کرده باشم

استفاده کردیم
۱۰ بهمن ۹۱ ، ۲۳:۲۸ دختر کوچولو

سلام ممنون از اینکه سر زدین

سلام
ممنونم بابت ارائه مظالب دینی و احکام در دنیای مجازی
اجرکم عندالله