.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

اولین مسلمانی که در ماه مبارک رمضان به فضا سفر کرد

يكشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۲۰ ب.ظ

 نکته یی که در مورد سفر «شکور» به فضا جالب است آنکه وی اولین مسلمانی است که در ماه مبارک رمضان به فضا سفر کرده است، به همین دلیل برخی رسانه ها به اشتباه وی را اولین مسلمان فضانورد معرفی کرده اند.

 

 روز چهارشنبه 18/7/86 موشک روسی سایوز سه فضانورد و از جمله یک فضانورد مسلمان اهل مالزی را از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرد.

 «پگی ویتسون» فضانورد امریکایی از دانشگاه یووا، «یوری مالنچنکو» فضانورد روسی و «شیخ مظفر شکور» اولین فضانورد مالزیایی سه مسافر این موشک بودند. «شکور» نیز همانند آرمسترانگ در سفر به ماه سفر خود به فضا را گامی کوچک برای خود و گامی بزرگ برای کشورش توصیف کرد.

 

این فضاپیمای روسی دو روز در راه بود و روز جمعه 20/7/86 به ایستگاه فضایی بین المللی رسید. قرار است وی ده روز را در ایستگاه بین المللی فضایی سپری کند و 27 مهر به همراه دو فضانورد روس مستقر در ایستگاه به زمین برگردد، اما دو فضانوردی که هم اکنون همراه «شکور» به فضا رفته اند به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی اقامت خواهند کرد. طرح اعزام یک فضانورد مالزیایی به فضا بخشی از یک قرارداد یک میلیارد دلاری مالزی با روسیه در سال 2003 است که طی آن مالزی 18 جنگنده سوخوی 30 از روسیه خریده است.

 

روزه در فضا

 نکته یی که در مورد سفر «شکور» به فضا جالب است آنکه وی اولین مسلمانی است که در ماه مبارک رمضان به فضا سفر کرده است، به همین دلیل برخی رسانه ها به اشتباه وی را اولین مسلمان فضانورد معرفی کرده اند. این در حالی است که پیش از وی مسلمانانی از کشورهای ایران (انوشه انصاری)، عربستان (سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود)، افغانستان (عبدالاحد مومند)، سوریه (محمد فارض) و... نیز به فضا رفته اند. به این ترتیب وی نهمین فضانورد مسلمان است، اما نکته جالب آنکه وی اولین مسلمانی است که زمان سفر وی به فضا با ماه مبارک رمضان مقارن شده است.

 وی به عنوان یک مسلمان تصمیم دارد تمام آداب و مناسک اسلامی را در فضا به جای آورد، اما اگر به خاطر آوریم که لازمه یک نماز مقبول داشتن طهارت و وضو و ایستادن رو به قبله است، به دشواری نماز خواندن در فضا پی می بریم. در حالی که مسلمانان در هر روز پنج بار نماز می خوانند، در ایستگاه فضایی هر 90 دقیقه یک بار خورشید طلوع و غروب می کند و بدین ترتیب فرد در هر 24 ساعت 6 بار شاهد طلوع خورشید است. یافتن جهت صحیح قبله نیز دشواری دیگری است.

 سلطان بن سلمان فضانورد عربستانی هنگامی که خاطرات فضایی خود را به یاد می آورد، می گوید هر چند سعی کرده است در فضا نماز بخواند اما نتوانسته است به طرف مکه بایستد یا کاملاً روی زمین زانو بزند.

 

به دلیل همین دشواری ها بود که علمای اسلامی کشور مالزی پیش از سفر وی به فضا کتابی با عنوان «راهنمای مسلمانان در فضا» منتشر کرده اند. موضوع این کتاب «راهنمایی هایی در مورد انجام آداب اسلامی در ایستگاه بین المللی فضایی» است و به فضانوردان مسلمان آموزش می دهد که چگونه در فضا وضو بگیرند، محل مکه را در زمان نماز پیدا کنند، چگونه اوقات نماز خواندن را تعیین کنند یا چگونه در فضا روزه بگیرند. وزیر امور دینی مالزی می گوید، هدف از تدوین این دستورالعمل ها آن است که فضانوردان در مورد چگونگی انجام فرایض دینی در فضا هیچ گونه نگرانی نداشته باشند و توجه خود را کاملاً روی ماموریت خود متمرکز کنند.

 این کتاب راهنمای 18 صفحه یی به زبان های انگلیسی، روسی، عربی و چند زبان دیگر نیز ترجمه می شود تا فضانوردان مسلمانی که در آینده به فضا می روند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 وی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری مکان قبله را می یابد و علمای اسلامی به او گفته اند برای روزه گرفتن در فضا، زمان طلوع و غروب خورشید در بایکونور قزاقستان (محل آغاز پرواز) را ملاک خود قرار دهد.

 در عین حال وی مختار است که در فضا روزه بگیرد یا روزه گرفتن را به زمان دیگری موکول کند. با توجه به اینکه روز شنبه در مالزی عیدفطر بود، وی هنگام سفر به فضا مقداری کباب مالزیایی و شیرینی با خود به فضا برد تا دیگر همراهانش را در جشن خود شریک کند.

 

بازتاب سفر در رسانه های مالزی

 با نزدیک شدن زمان پرتاب، تب فضا سراسر مالزی را مبتلا کرد و میلیون ها مالزیایی این پرتاب را به طور زنده از تلویزیون های این کشور تماشا کردند.

 با آغاز سفر این فضانورد مالزیایی، رسانه های این کشور از شکور به عنوان «اسطوره ملی» و از این واقعه به عنوان «رویدادی ماندگار» در تاریخ مالزی یاد کردند.

شیخ مظفر پیش از سوار شدن به فضاپیمای سایوز گفت؛ به رویای جاودانه تمام شهروندان مالزی (سفر به فضا) دست یافته ام.

 نخست وزیر مالزی نیز ضمن ابراز خرسندی از اعزام موفقیت آمیز نخستین مالزیایی به فضا این موضوع را «افتخار ملی» و مایه «تقویت اعتماد به نفس» در نسل جوان به ویژه دانش آموزان این کشور ذکر کرد. وی همچنین از «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی برای این ابتکار و طراحی برنامه مربوط به اعزام نخستین فضانورد مالزیایی به فضا قدردانی کرد.

 

وزیر علوم مالزی نیز گفت هدف از این برنامه فضایی ترغیب جوانان مالزی است. نخست وزیر مالزی نیز برنامه های عادی خود را لغو کرده و وقایع را از تلویزیون مالزی دنبال کرد. 

خبرگزاری ایرنا نیز از روزنامه «استار» چاپ مالزی گزارش داد که مفتی ایالت «پرلیس» گفته است سفر شیخ مظفر شکور به عنوان یک مسلمان، عامل مهمی در بهبود تصویر اسلام در جهان کنونی است. علاوه بر بازتاب های داخلی این سفر انعکاس های بین المللی نیز داشته است، از جمله «نور سلطان نظر بایف» رئیس جمهور قزاقستان آغاز موفقیت آمیز سفر فضایی نخستین فضانورد مالزیایی را راهی برای تقویت و توسعه مناسبات مالزی- قزاقستان ارزیابی کرد.

 گفتنی است «شیخ مظفر شکور» یک پزشک ارتوپد 36 ساله است که از بین یک فهرست یازده هزار نفری برای سفر به فضا انتخاب شده است.

 علاوه بر این، این سفر از جنبه دیگر نیز مورد توجه است زیرا برای نخستین بار یک زن فرماندهی ایستگاه بین المللی فضایی را برعهده می گیرد. «پگی ویتسون» که دومین بار است به ایستگاه فضایی سفر می کند، اولین فرمانده زن ایستگاه محسوب می شود.

 

آزمایش های پزشکی شیخ مظفر در فضا

 شیخ مظفر شکور پزشک مالزیایی و اولین فضانورد این کشور است. وی متولد کوالالامپور است و مدرک پزشکی و تخصص جراحی خود را از هند گرفت و به تدریس در یکی از دانشگاه های مالزی پرداخت. اما شهرت اصلی وی از زمانی آغاز شد که در ابتدای سال 2006 به همراه سه نفر دیگر به عنوان نامزدهای اصلی برنامه پرواز فضایی مالزی انتخاب شد. در این برنامه قرار شد روسیه یک مالزیایی را به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد. پس از اتمام آموزش های اولیه (که در استارسیتی روسیه برگزار می شد) شیخ مظفر و فیض خالد انتخاب شدند تا یک دوره آموزشی 18 ماهه دیگر را در روسیه بگذرانند. پس از اتمام دوره شیخ مظفر به عنوان نامزد اصلی پرواز و فیض خالد به عنوان ذخیره این پرواز انتخاب شد. شیخ مظفر پس از آنکه از عهده آزمون های نهایی پزشکی و امتحان های دوره آموزشی برآمد، رسماً به عنوان فضانورد انتخاب شد. وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد امیدوار است بتواند کشت های سلولی زنده را به فضا ببرد تا بتواند آنها را طی پروازش بررسی کند. موضوع آزمایش های وی رشد سلول های سرطانی کبد و سلول های سرطان خون و بررسی پروتئین ها و میکروب ها در فضا است. نتیجه آزمایش های وی در مورد سلول های سرطانی به کار علوم پایه و پزشکی می آید، اما نتیجه بررسی پروتئین ها و میکروب برای صنایع مفید است زیرا از پروتئین هایی همانند لیپاز (که وی در فضا روی آن آزمایش می کند) در صنایع بسیار گوناگونی (از نساجی گرفته تا تولید لوازم آرایش) کاربرد دارد. از آنجایی که وی در این سفر مهمان دولت روسیه است، از وی در اسناد رسمی سازمان فضایی فدرال روسیه و ناسا با عنوان «همراه پرواز فضایی» نام می برند. با این همه سفیر روسیه در مالزی از وی به عنوان فضانورد تمام عیار نام برده است. یکی از فضانوردان بازنشسته ناسا با نام رابرت گیسون نیز در گفت وگو با یک روزنامه مالزیایی گفته است که شیخ مظفر فضانورد دوره دیده واقعی است و به همین دلیل می توان وی را فضانورد نامید.

 

 

  منبع : etemaad.com

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۶
سعید صفاری