.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در  تشریح جایگاه عبادی سیاسی نماز و نقش آن در موفقیت ما در پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی پرداخت و عنوان کرد: همه می‌دانند که انسان برای عبودیت خلق شده است و همه انبیای الهی به دنبال این بودند که انسان را از گرایشات حیوانی خارج و به سمت تعالی انسانی و بعد تعالی الهی حرکت دهند و این هدف بزرگ همه انبیا و اولیای الهی بوده است.
خداوند هدف انبیاء را در دو جمله خلاصه کرده: «أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ»
وی ادامه داد: در بیان قرآن کریم چون یکی از موانع بزرگ این مسیر، طاغوت‌هایی هستند که به انسان‌ها اجازه نمی‌دهند به عبودیت خدا بپردازند؛ خداوند هدف انبیاء را در دو جمله خلاصه کرده است که می‌فرماید: «أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ» یعنی همه آفرینش برای این است که انسان‌ها خدا را بپرستند و از طاغوت اجتناب کنند.
حجت‌الاسلام موسوی هوایی همین آیه و تأثیر طاغوت بر منع عبودیت را دلیل گره خوردن عبادت با حیات سیاسی مردم دانست و عنوان کرد: همین‌جا مشاهده می‌کنید که چگونه عبادت الهی با حیات سیاسی و حاکمیتی مردم گره خورده است و نباید مردم تحت ولایت طاغوت باشند و این مسئله مهی است که ارتباط دقیقی با نماز پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: در این مسیر اگر انسان بخواهد گام بردارد باید عبودیت خود را با آنچه خداوند متعال امر فرموده است به خدا نشان دهد؛ البته برخی از موارد را خداوند به عقل انسان موکول کرده است که انسان تشخیص دهد که این کار، کار مثبت و صحیحی است یا خیر؛ ولی در بسیاری از موارد بر روی مسائلی مانند نماز، روزه، حج، جهاد و ... دستوراتی ارائه کرده تا انسان در مسیر الهی شدن آنها را انجام دهد.
اصل فرهنگ نماز: جایی در حیات فردی، خانوادگی و سیاسی انسان نباشد الا اینکه خداوند آنجا را پر کرده باشد
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی مسئله نماز را زیر مجموعه عبودیت و عبد خدا بودن عنوان و تشریح کرد: اصل فرهنگ نماز این است که انسان خود را فراموش کند و تمام مراحل زندگیش را به اطاعت خداوند متعال بپردازد. یعنی جایی در حیات فردی، خانوادگی و سیاسی او نباشد الا اینکه خداوند متعال آنجا را پر کرده باشد. این اصل عبودیت است و نماز بالاترین تمرین و تلقین مثبت این مسیر است.
وی تصریح کرد: می‌دانید که وجود مقدس پیامبر و اهل بیت(ع) و کسانی که این بزرگواران آنها را تربیت کرده‌اند به مسئله نماز اهتمام ویژه داشته‌اند و با همین طریق و به وسیله گسترش فرهنگ نماز تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کرده‌اند؛ ما هم اگر معتقد هستیم که در یک پیچ تاریخی بزرگ واقع شده‌ایم و تاریخ انسان‌ها دارد گردشی می‌کند که صد در صد به سمت معنویت است، باید به مسئله نماز اهتمام ویژه داشته باشیم.
حرف مردم دنیا این است: چرخش و پیچ تاریخی کنونی جامعه بشری به سمت معنویت است
حجت‌الاسلام موسوی هوایی با اشاره به اینکه به طور قطع و مسلم چرخش و پیچ تاریخی کنونی جامعه بشری به سمت معنویت است، عنوان کرد: در تمام فضاهای دنیا این معلوم است گرچه رسانه‌های استکباری دنیا می‌خواهند بگویند این گردش به سمت شیطان است ولی مردم دنیا حرفشان چیز دیگری است.
وی با تأکید بر اینکه ما در نظام اسلامی به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی در حال حرکت هستیم، گفت: کلیت نظام به این سمت حرکت می‌کند و ما اگر بخواهیم موفق شویم باید اهتمام به عبودیت و نماز داشته نماز را کوچک نشماریم.
موسوی هوایی افزود: نماز در تمام ساحت‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی ما تأثیرگذار است و هر چه قدر ما ابعاد نماز را برای اعضای جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان بیشتر تبیین کنیم در تربیت نیروی انسانی آینده نظام، منطقه و جهان مؤثر است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۰
سعید صفاری