.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

قرآن و نماز

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸ ب.ظ

چرا در قرآن برای وجوب نماز لفظی که دلالت بر واجب بودن آن باشد، نداریم. مثلا نگفته است که باید نماز بخوانید؟

پاسخ:

آیات زیادی در قرآن آمده که دلالت بر وجوب نماز می کنند و این لفظ(باید) همان وجوب است که از فعل امر در آیات وارد شده در قرآن استفاده می شود که ما به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

 

اول: آیه «وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرّاکِعینَ: و نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید...»( سوره بقره، آیه 110)

دوم: آیه «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی‏: در انجام همه نمازها به خصوص نماز وسطی (نماز ظهر ) کوشا باشید»( سوره بقره، آیه 238)

سوم: آیه «... فَأَقیمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنینَ کِتابًا مَوْقُوتًا: نماز را اقامه کنید. زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مؤمنان است»( سوره نساء، آیه 103)

نتیجه اینکه اولا: خداوند در قرآن انجام نماز را با فعل امر دستور می فرمایند؛ بدین معناست که نماز واجب است و باید به آن عمل نمود. زیرا فعل امر دلالت بر وجوب دارد. ثانیا: تمام کلمات و الفاظ قرآن، عربی می باشد. پس در قرآن آوردن لفظ فارسی(باید) معنا ندارد. صیغه فعل امر در عربی به معنی باید و حتما، در زبان فارسی است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۱
سعید صفاری