.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

دو دعای واجب در نماز

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰ ب.ظ

سلام می خواستم نام دو دعای واجب را که در نماز یکی را ده بار و دیگری را نه بار، می خوانیم؛ بدانم. ارتباط این دو دعا با همدیگر چگونه است؟

پاسخ:

دعای «اهدنا الصراط المستقیم» در نماز ده مرتبه و دعای «صلوات بر پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام» نه مرتبه خوانده می شود. ارتباط این دو دعا این است که در روایات، صراط مستقیم را به اهل بیت علیهم السلام تفسیر کرده اند.

از امام صادق علیه السلام می خوانیم که در تفسیر آیه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» فرموده اند: الطریق و معرفة الامام؛ منظور، راه و شناخت امام است. و نیز در حدیث دیگری از همان امام نقل شده: «و اللَّه نحن الصراط المستقیم؛ به خدا سوگند ما صراط مستقیم هستیم» در حدیث دیگری باز از همان امام می خوانیم که فرمود: «صراط مستقیم، امیر مؤمنان علی علیه السلام است»(تفسیر نمونه، ج ‏1، ص 50)

صراط مستقیم راه خداست و نمایان گر راه خدا، اهل بیت علیهم السلام هستند. ارتباط دعای «اهدنا الصراط المستقیم» و «اللهم صل علی محمد و آل محمد» پیوند خدا و ولایت است. فراموش نکردن ولایت است که امروز آن ولی خدا، حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه است. دریافت دین از طریق ولایت و پیامبر صلی الله علیه و آله است. دین مقبول فقط باید از طریق پیامبر و جانشینانش باشد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۱
سعید صفاری