.

.

آشنایی هر چه بیشتر با نماز و پیامد های آن -وبلاگ برگزیده کشوری در سال 1392

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


خواندن نماز هم در پنج وقت جایز است و هم در سه وقت ؛ البته اگر مشکلی برای تحصیل و شغل شخص نداشته باشد ، بهتر است که در پنج وقت خوانده شود . شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند و برای اثبات این مطلب دلایل محکم و قاطعی هم از کتاب‌های شیعه و هم از صحیح‌ترین کتب اهل سنت دارند . از آن‌جایی که طرف ما در این مسأله اهل تسنن هستند ، ما فقط به دلایلی از کتاب‌های آن‌ها می‌پردازیم .

بخاری و مسلم هر دو در صحیح‌ترین کتاب‌های اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل کرده‌اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِالْمَدِینَةِ سَبْعًا وَثَمَانِیًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ .

ابن عباس می‌گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  در مدینه نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء را ، هشت رکعتی و هفت رکعتی خواند .

یعنی نماز ظهر و عصر را که در مجموع هشت رکعت می‌شوند و نیز نماز مغرب و عشاء را که در مجموع هفت رکعت می‌شوند ، یک جا خواند ؛ همان طوری که امروزه شیعیان می‌خوانند .

صحیح البخاری ، ج 1 ، ص  182  ،  باب مواقیت الصلاة  و ج 1 ، ص 186 و  صحیح مسلم ، ج 1  ، ص 491 ، باب صلاة المسافرین  ، و  مسند أحمد بن حنبل ، ج3  ، ص 280 ، ح 1918 و ج 3  ، ص 283 ، ح 1929 و ج 4 ، ص 154 ح 2465 و  ص 201 ح 2582 و  مسند أبی داود الطیالسی ، ص 341 ، 342 ، ح 2164 ، 2629 .

همچنین مسلم در صحیح خود ، مالک بن أنس ، رئیس مالکی‌ها در المؤطأ ، ابو داود ، نسائی و بیهقی در سننشان ، احمد بن حنبل و ابوعوانه در مسندشان این روایت را نقل کرده‌اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِیعًا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جَمِیعًا فِی غَیْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ .

ابن عباس می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، نماز ظهر و عصر را باهم و نیز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند ؛ در حالی نه ترسی وجود داشت و نه در سفر بودند .

 صحیح مسلم ، ج1 ، ص 489 ، باب صلاة المسافرین و الموطأ ، ص 73 ، ح 327 و سنن أبی داود ، ج 2  ، ص 6  ، ح 1210 ، 1214  و  سنن النسائی ، ج 1 ، ص 315 ح 600  و  مسند أحمد بن حنبل ، ج 3  ، ص 292 ، ح 1953 و ج 4  ، ص 191 ، ح 2557 و صحیح ابن خزیمة ،  ج 2 ،‌ص 85 ، ح 971 و مسند أبی عوانة ، ج 2 ،‌ ص 353  و السنن الکبرى ، ج3  ، ص 166 ، 167 .

و جالب این است که البانی وهابی که بن باز مفتی اعظم عربستان از او با عنوان «بخاری دوران» یاد می کرد ، در کتاب‌های صحیح سنن أبی داود ، ج 1 ، ص 224 ، ح 1068 و صحیح سنن النسائی ، ج 1 ، ص 130 ح 585 این روایت را تصحیح کرده است .

اما متأسفانه اهل سنت با این که این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیح‌ترین کتاب‌های آن‌ها وجود دارد ، لجاجت به خرج می‌دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمی‌دهند . و همین مسأله باعث شده است که بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند ؛ چون نه می‌توانند به تحصیل شان برسند و نه به کسب و کار . اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد ، هیچ مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر کسی که مسلمان است به راحتی می‌تواند فرایض خود را انجام دهد . ظهر که برای استراحت به منزل می‌رود ، نماز ظهر و عصر را با هم می‌خواند و برای کار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد . همین در مغرب و عشاء .

و جالب‌تر این که روایات فراوانی در صحیح‌ترین کتاب‌های اهل سنت آمده است که همین نظر ما را تأیید می‌کند . مسلم بن حجاج در صحیح خود ، ترمذی ، أبی داود ، نسائی و بیهقی در سننشان و نیز احمد حنبل و أبی عوانه در مسندشان نقل می‌نویسند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَیْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِینَةِ فِی غَیْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ فِی حَدِیثِ وَکِیعٍ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذَلِکَ قَالَ کَیْ لَا یُحْرِجَ أُمَّتَهُ .

ابن عباس می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  در مدینه میان ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کرد ؛ در حالی که نه ترسی بود و نه بارانی وجود داشت . وکیع ( روای روایت ) می‌گوید از ابن عباس سؤال کردم ، پیامبر چرا این کار را می‌کرد ؟ گفت : به این دلیل که امتش به سختی نیفتند .

 صحیح مسلم ، 1 ، ص 490  ، باب صلاة المسافرین و سنن الترمذی ، ج 1 ، ص 354 ، ح 187 و سنن أبی داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1211 و سنن النسائی ، ج 1 ، ص 315 ، ح 601  و مسند أحمد بن حنبل ، ج 5 ، ص 81 ، ح 3235 و  ص 113 ، ح 3323 و  مسند أبی عوانة ، ج 2 ، ص 353 و سنن البیهقی ، ج 3 ، ص 167 .

ألبانی این روایت را نیز در صحیح سنن أبی داود ، ج 1 ، 224 ، ح 1070 و صحیح سنن النسائی ، ج 1 ، ص 130 ، ح 586 و در إرواء الغلیل ، ج 3 ، ص 34 ، ح 579 تصحیح کرده است .

این نشان می‌دهد که رسول  گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم تمامی این مسائل را پیش بینی کرده بوده و به فکر امت خود بوده است . وقتی بشود نماز را در سه وقت بخوانیم ، چه ضرورتی وجود دارد که به مردم سخت بگیریم و با این کار جوانان مسلمان را به هر چه نماز و عبادت است ،‌ بدبین و دلسرد کنیم .

البته همان‌طور که پیش از این گفتیم ، اگر کسی بتواند در پنج وقت بخواند مشکلی ندارد و شاید ثواب بیشتری هم ببرد ؛ ولی خواندن در سه وقت نیز اشکالی ندارد .

چندین روایت دیگر نیز در صحیح  مسلم و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که نظر ما را تأیید می‌کند که به همین اندازه بسنده می‌کنیم .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۳۰
سعید صفاری